Brno platformą dla przemysłu i rynku mody

44. edycja targów STYL i KABO zaprezentowała trendy na nadchodzącą wiosnę i lato 2015. Jako jedyne międzynarodowe targi przemysłu modowego B2B na czeskim i słowackim rynku STYL/KABO przyciągnęły pięć tysięcy profesjonalnych zwiedzających, przedsiębiorców, a także kupujących. W porównaniu z ubiegłorocznymi, sierpniowymi targami oferta wystawców została nieco rozszerzona, natomiast liczba producentów z Czech wzrosła niemalże dwukrotnie – między innymi dzięki sukcesywnie rozwijającym się nowościom: strefie alternatywnej mody niezależnej i biżuterii Fresh Fashion oraz specjalnej sekcji tkanin, pasmanterii oraz elementów niezbędnych do końcowej produkcji odzieży.

Ekspozycje 238 firm z dziewiętnastu krajów były zgromadzone w pawilonach P i F. Ogółem zaprezentowały się 594 marki modowe, a udział zagranicznych gości wyniósł 31% - większość z nich przybyła z Polski, Niemiec oraz ze Słowacji. Wśród czeskich wystawców znowu dominowali importerzy, ale liczba krajowych producentów wzrosła do 85.  Łącznie 31 firm zaprezentowało się w Brnie po raz pierwszy, kolektywne stoisko firm Federacji tekstyliów z Tajwanu było jedną z nich. Podczas pierwszych dwóch dni targów w centrum zarejestrowali się profesjonalni zwiedzający z 13 krajów. W Centrum Prasowym akredytowano 66 przedstawicieli mediów z Republiki Czeskiej, Węgier i Słowacji.

Zainteresowanie na targach STYL i KABO ustabilizowało się w przeciągu ostatnich dwóch lat, podobnie do sytuacji w czeskim przemyśle tekstylnym, odzieżowym, skórzanym i obuwniczym. Jak wynika z bieżących danych partnera targów ATOK (Stowarzyszenie Przemysłu Tekstylno-Ubraniowo-Skórzanego), zyski z przemysłu tekstylno ubraniowego w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku wzrosły o 10,7%, przy czym przedsiębiorstwa tekstylne odnotowały wyższy wzrost o wartości 12%. Detal prosperował równie dobrze, co miało swoje odzwierciedlenie w pozytywnych nastrojach konumentów.

Nowości oraz trendy na wiosnę i lato 2015 zwiedzający mogli zobaczyć nie tylko na stoiskach ale również podczas pokazów mody. Pokazy strojów kąpielowych, bielizny, mody damskiej oraz męskiej odbywały się każdego dnia prezentując dwadzieścia modowych marek. Ponadto, miały miejsce dwa specjalne pokazy mody: kolekcji bielizny Felina w połączeniu z biżuterią Jablonec oraz oryginalna kolekcja formalnych strojów damskich młodego czeskiego projektanta Luděka Kellnera.

Rozszerzyła się również strefa alternatywnej, niezależnej mody i biżuterii Fresh Fashion, która swoją premierę miała dokładnie rok temu. Podczas trzeciej edycji zaprezentowało się 14 niewielkich firm, podkreślających oryginalność i jakość designu, produkujących głównie w Czechach.

Podczas targów mody nastąpiło oficjalne ogłoszenie wyników kilku konkursów. Po raz ósmy młodzi projektanci obuwia i galanterii skórzanej walczyli o Nagrodę Fundacji Jana Pivečka, prezentowanej w trzech kategoriach wiekowych. Cztery firmy otrzymały nagrody “Žirafa” i “Česká kvalita”, deklarujące wysoką jakość i zdrowotność obuwia dziecięcego. Po raz pierwszy zwiedzający za pomocą ankiety wybrali na targach KABO najpiękniejszą torebkę. Udział w konkursie wzięły firmy Verde, Ragazza, Arteddy EU i Hellas Star. Zwycięzcą konkursu została torba firmy ARTEDDY EU, jednocześnie była również nagrodą dla jednego ze zwiedzających biorących udział w głosowaniu.

Częścią targów był przygotowany przez profesjonalnych sponsorów ATOK i ČOKA (Czeskie Stowarzyszenie Obuwia i Skóry) program towarzyszący. Seminaria poświęcone były tematom takim jak: niedobór technicznie wykształconych absolwentów, profesjonalna sprzedaż obuwia czy zdrowe obuwie dla dzieci.