Targi mody potwierdziły rozwój w branży

43. edycja targów STYL i KABO potwierdziła stabilizację w przemyśle mody i poprawę sytuacji w handlu detalicznym. Liczba prezentowanych marek wzrastała na przestrzeni lat, aż 30 firm miało swoją premierę podczas targów. Było to największe spotkanie B2B branży tekstylnej, odzieżowej, obuwniczej oraz skórzanej na czeskim oraz słowackim rynku, które przyciągnęło ponad 5 tysięcy zwiedzających, biznesmenów i kupujących. Prezentowane kolekcje były głównie propozycjami modowymi na jesień oraz zimę 2014/2015.

W pawilonach P i F zgromadzone były ekspozycje 258 firm z 17 krajów. Zaprezentowało się ponad 558 marek modowych, a strefa młodzieżowej, niezależnej mody Fresh Fashion ponownie była częścią targów. Udział zagranicznych zwiedzających wyniósł 32%, z których większość przybyła z Polski, Słowacji oraz Niemiec. Największym tegorocznym wystawcą była polska firma Ptak Moda, która prowadzi największą hurtownię odzieży w Europie Środkowej w Łodzi i obejmuje ofertę 250 polskich  producentów  oraz projektantów. W Centrum Prasowym akredytowano 67 przedstawicieli mediów z Republiki Czeskiej, Francji i Słowacji. 

Ponieważ krajowa produkcja specjalizuje się i skupia głównie na eksporcie, na targach tego roku zaprezentowało się, aż 59 czeskich producentów. Wpływ kryzysu gospodarczego najlepiej zniósł przemysł włókienniczy, który umacnia się od czterech lat. Statystyki prowadzone przez ATOK (Stowarzyszenie Przemysłu Tekstylno-Ubraniowo-Skórzanego) pokazują, że wzrost sprzedaży w przemyśle tekstylnym i odzieżowym w 2013 roku wynosił 2,5%. To pozytywny rezultat w porównaniu z rocznym wzrostem zysków z 2011 i 2012 roku.

Wystawcy zaprezentowali swoje nowości oraz trendy podczas kontraktacyjnych pokazów mody, które odbywały się codziennie na wybiegu w pawilonie P. Uczestnikami tegorocznego pokazu mody STYL SHOW dla kobiet i mężczyzn byli DDP Paris, Dromedar, Emoi, E-Bound, Geisha, Moděva, Pause Cafe, Sanu Babu oraz Tonak. Pokaz bielizny, bielizny nocnej i wyrobów pończoszniczych LINGERIE SHOW zaprezentował ofertę firm Annes, Felina, Lisca, Pleas, Sassa oraz Schiesser.

Wyjątkowym wydarzeniem był wieczorny pokaz mody LUXURY STYLE z udziałem gości VIP. Aktualne kolekcje ekskluzywnych marek Corneliani i John Richmond oraz luksusową biżuterię Bylgari zaprezentowano na wybiegu w pawilonie P.

Częścią Targów był program towarzyszący, przygotowany przez sponsorów: ATOK oraz ČOKA (Czeskie Stowarzyszenie Obuwniczo Skórzane). Seminaria i panel dyskusyjny koncentrowały się na tematach takich jak: reformy emerytalne, zmiany w Kodeksie Cywilnym, szkolenia zawodowe oraz możliwości ograniczenia reklamacji poprzez dokładniejsze oznakowanie produktów.

Z okazji targów mody  magazyn Svět textilu & obuvi (Świat Tekstyliów i Obuwia) przyznał prestiżową nagrodę dwóm ważnym osobistościom z branży. Nagroda Osobowość  Roku 2013 w kategorii Tekstylia i Odzież trafiła do rąk Oldřicha Glogara, właściciela firmy 2G Lipov, która zatrudnia 220 pracowników i jest największym producentem koców, poduszek i obić tapicerskich na terenie byłej Czechosłowacji. Nagrodę Osobowość Roku 2013 w kategorii Przemysł Obuwniczy otrzymał Pavel Kubina, badacz i wynalazca unikatowych materiałów obuwniczych z miasta Zlín.

W lutym 1994, na targach KABO zostało założone Czeskie Stowarzyszenie Obuwniczo Skórzane ČOKA, które podczas 43. edycji świętowało dwudziestolecie istnienia. Z tej okazji ČOKA nagrodziła wszystkich byłych prezesów oraz byłych i obecnych menedżerów firmy Veletrhy Brno, a.s, którzy przyczynili się do rozwoju targów obuwia.


O targach powiedzieli:

Vlasta Mayerová, Sekretarz Czeskiego Stowarzyszenia Obuwniczo Skórzanego:
Jeśli chodzi o wielkość targów KABO, to jest ona taka sama jak w ubiegłym roku, osobiście uważam to za sukces. Ostatni rok był bardzo trudny zarówno dla producentów jak i dla handlowców. Na sprzedaż obuwia miał wpływ zarówno kryzys gospodarczy, podczas którego ludzie chcieli zaoszczędzić swoje pieniądze, kupując tylko to, czego naprawdę potrzebują, jak i kaprysy pogody. Nasze stowarzyszenie zostało założone dwadzieścia lat temu podczas targów KABO, więc cała jego historia jest ściśle związana z targami. Dla uczczenia tej okazji, postanowiliśmy nagrodzić naszych partnerów, którzy umożliwili rozwój targów KABO, ściśle współpracowali z nami i zorganizowali szereg imprez towarzyszących.

Rafet Haydaroğlu, właściciel firmy Denimland:
Wystawiamy się w Brnie od 1994 roku. Od wielu lat prezentowaliśmy tutaj głównie markę Stress Jeans, a później markę Strom Jeans. Staramy się wprowadzić na targi również nowe marki oraz wystawców z Turcji. Jakość tureckich produktów znacznie wzrosła. W Brnie zaprezentowaliśmy kilka marek eleganckiej mody damskiej, takich jak: Espinenti, Luizza czy Lady Elite, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, potwierdzając tym samym nasze przekonanie o jakości tych produktów. Nasi partnerzy byli zadowoleni z obecności towarów z Turcji na targach. Mieliśmy dużo osób, które odwiedziły nasze stoisko, szczególnie pierwszego dnia i generalnie myślę, że targi zyskały więcej zwiedzających, niż w ubiegłych latach.

Ljuba Sojková, właściciel firmy Aivelli:
Wróciliśmy do Brna na targi STYL po sześciu latach, podobnie jak na czeski rynek, który opuściliśmy z powodu złej dyscypliny płatności czeskich klientów. Byliśmy nieco zaniepokojeni w związku z naszym powrotem, ale kiedy usłyszałam, że nasze produkty są potrzebne na rynku, zdobyliśmy się na odwagę, by wystawić się ponownie i zaprezentować kolekcję damską na lato 2014, która jest uszyta z włoskich materiałów: 90% lnu i 10% poliamidu. Nie spodziewaliśmy się takiej reakcji, jesteśmy mile zaskoczeni i bardzo zadowoleni. To dało nam odwagę do ponownej sprzedaży w Republice Czeskiej.

Sylvie Vaněčková, Dyrektor Przedstawicielstwa firmy Tonak w Republice Czeskiej i na Słowacji:
Tonak wprowadza nową kolekcję na sezon 2014/2015, która jest nieco bardziej minimalistyczna w porównaniu z poprzednimi latami. Używamy mniej ozdób  i skupiamy się na bardziej tradycyjnych formach. Prowadzi to do wzmocnienia wizerunku ogólnej elegancji. Po raz kolejny uczestniczymy w STYL SHOW, który jest pokazem mody, gdzie prezentujemy naszą kolekcje kapeluszy, zarówno dla kobiecej jak i męskiej części publiczności. Odnośnie frekwencji, nie mamy jeszcze dokładnych danych, ale kiedy przyjrzymy się temu, co działo się na naszym stoisku przez te ostatnie 2 dni, to odwiedziło nas więcej partnerów biznesowych oraz zwiedzających, niż w ubiegłym roku.

Iva Macháčková, Dyrektor Zarządzający firmy Afeli (marka Tamaris):
W tym roku firma Tamaris prezentuje swoim klientom nowość, w postaci  aplikacji do pobrania dla iPadów, iPhonów oraz innych smartphonów, która umożliwia przeglądanie naszych kolekcji obuwia w domu. Tradycyjnie użyczyliśmy swojego obuwia podczas pokazów mody. Myślę, że frekwencja jest w tym roku bardzo dobra, dlatego nasze stoisko nie było puste.

Kateřina Hanko Pletichová, właściciel firmy Lovemusic i organizator strefy Fresh Fashion:
Ta edycja Targów  STYL jest dla nas nawet lepsza niż sierpniowa, wtedy wystawialiśmy się po raz pierwszy, i jesteśmy bardzo zadowoleni. Było to dla nas wspaniałe doświadczenie, które wsparło nasz rozwój. Udział w targach ma dla nas znaczenie, ponieważ znaleźliśmy nowych odbiorców oraz zebraliśmy zamówienia. Podsumowując, mamy pozytywne odczucia odnośnie targów oraz strefy Fresh Fashion.

Tom Hoyer, właściciel firmy Friday 13 Production (marka Spookid):
Mieliśmy swoją ekspozycję w strefie Fresh Fashion. Firma została założona 2 lata temu, wciąż mamy tylko kilka sklepów stacjonarnych w Pradze i sklep internetowy, jesteśmy tutaj, by znaleźć nowych partnerów biznesowych., którzy pomogą nam w dystrybucji. To nasze pierwsze doświadczenia z targami o charakterze B2B, jesteśmy zadowoleni a wizytę tutaj uważamy za owocną. Zdobyliśmy dużo kontaktów biznesowych, i zobaczymy jak sytuacja się rozwinie. Podsumowując, pobyt tutaj spełnił nasze oczekiwania.

Petr Vykoukal, Menedżer Sprzedaży w Republice Czeskiej i na Słowacji firmy Felina ČR:
Powróciliśmy na targi STYL po pewnym czasie, by spotkać się z naszymi klientami i przypomnieć im o naszych nowościach na wiosnę i lato oraz by przedstawić im nowości na jesień i zimę 2014/2015. Co było dla nas interesujące, targi odwiedziło wielu klientów ze Słowacji, miałem również spotkania z klientami z Polski i Austrii. Cieszymy się z pozytywnych reakcji klientów na naszą ofertę. Z zadowoleniem przyjęliśmy również możliwość zaprezentowania się podczas pokazów mody, gdzie profesjonalna publiczność mogła zobaczyć nasza bieliznę na żywo. Jestem zadowolony z pokazów mody, które były profesjonalnie przygotowane. Mieliśmy podobne pokazy pod koniec stycznia w Paryżu, niektóre modele zostały zaprezentowane tutaj w ten sam sposób.

44. edycja Międzynarodowych Targów Mody i Obuwia STYL i KABO odbędzie się między 24 i 26 sierpnia 2014.