OPTA 2025: Miejsce przyjaznych spotkań i dużego biznesu

Optyka targi optyczne Czechy

Jeśli mielibyśmy wskazać branżę wyróżniającą się długofalowym postępem, z pewnością byłaby nią optyka. Dowodem na to są najnowsze trendy oraz setki nowych kolekcji opraw, okularów i soczewek zaprezentowanych na tegorocznych targach OPTA. Towarzyszyły im również akcesoria, w tym zaawansowane urządzenia pomiarowe i narzędzia optometryczne.

W 29. edycji Międzynarodowych Targów Optyki Okularowej, Optometrii i Okulistyki wzięło udział 125 wystawców z 14 krajów, co stanowi wzrost o prawie 20% w porównaniu z rokiem 2024. Wydarzenie przyciągnęło ponad 3 000 profesjonalnych odwiedzających. Na stoiskach rozmowy trwały od rana do wieczora, a dużym zainteresowaniem cieszył się program towarzyszący, obejmujący tematy związane z ortoptyką, inteligentnymi soczewkami biometrycznymi oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Pozytywna atmosfera i dynamiczny rozwój targów

– Jako organizatorzy cieszymy się, że zainteresowanie targami stale rośnie – zarówno ze strony wystawców, jak i odwiedzających. Najbardziej jednak raduje mnie pozytywna atmosfera panująca w całym pawilonie. Za to chciałbym serdecznie podziękować wszystkim firmom – powiedział Michalis Busios, dyrektor targów.

Jego słowa potwierdza Václav Antonín, przewodniczący Zrzeszenia Czeskich Optyków: – Atmosfera targów jest bardzo przyjazna, wręcz domowa, co sprzyja wymianie doświadczeń i inspiracji. Doceniam również wysoką frekwencję studentów i młodych specjalistów – to niezwykle istotne dla przyszłości naszej branży.

Pod względem trendów tegoroczna OPTA wyróżniała się jeszcze szerszym wyborem designerskich okularów. Nowości obejmowały nie tylko kształty, ale także materiały, kolory i detale.

 
Wystawa „Współczesny design okularów w Czechach” oraz forum OPTA

Tegoroczna OPTA zamknęła cykl wystaw poświęconych okularom – od antyku po współczesność, prezentując wybrane modele zaprojektowane przez czeskich designerów. Ekspozycja pod tytułem Design na oczach – Twarze, tendencje i geneza współczesnego designu okularowego w Czechach skupiła się na aktualnych trendach oraz osobowościach kształtujących współczesny czeski design okularów. – Chcieliśmy, aby wystawa kompleksowo ukazywała cały proces projektowania i produkcji – od tradycyjnych metod po w pełni zautomatyzowane i ręczne techniki – podkreślił Michal Pavlát ze studia Optiqa, kurator wystawy.

     
Nieodłącznym elementem targów OPTA pozostaje program merytoryczny OPTA FORUM, który co roku skupia się na najnowszych zagadnieniach z dziedziny optyki. W tym roku wykłady dotyczyły m.in. Widzenia w erze cyfrowej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się prelekcje o nowoczesnych technologiach, sztucznej inteligencji w optometrii i okulistyce oraz o czynnikach wpływających na adaptację do korekcji wieloogniskowej.

     
Moda i funkcjonalność – okulary i piękne modelki w centrum uwagi

Targi przyciągnęły również dwie znane modelki i byłe miss – Terezę Fajksovą oraz Eliškę Bučkovą. Obie zapoznały się z ofertą wystawców i przetestowały najnowsze modele okularów. –  Noszę okulary przeciwsłoneczne wszędzie – w torebce mam trzy pary, w samochodzie sześć. Im bardziej designerskie, tym lepiej – zdradziła Tereza Fajksová. Jej ulubiony styl? „Zła nauczycielka” – okulary w czarnych, spiczastych oprawkach rodem z lat 80.

Eliška Bučková natomiast gustuje w bardziej subtelnych modelach: – Lubię delikatnie złote oprawki albo te z niebiesko-zielonym odblaskiem. Ogólnie wolę prostsze formy – przyznała modelka. Obie panie zachwyciły się okularami wyposażonymi w magnetyczne osłony przeciwsłoneczne, które jednym ruchem można było przekształcić z korekcyjnych w przeciwsłoneczne.

     
Nagrody TOP OPTA – innowacje w branży

Tradycyjny konkurs TOP OPTA wyróżnił najbardziej innowacyjne produkty targów:

Kategoria opraw i okularów przeciwsłonecznych – innowacje technologiczne:

  • Model TRI-X 4673.53.W2S włoskiej firmy LOOK OCCHIALI SRL
  • Porsche Design TARGA P8954 producenta DE RIGO

Kategoria soczewek okularowych i kontaktowych:

  • ZEISS MyoCare – soczewki firmy Carl Zeiss Vision GmbH
  • HydroColorPro – miękka soczewka protetyczna produkcji Swisslens SA

Kategoria technologii w optyce:

  • ZEISS VisuRef 600 – kompaktowe urządzenie do pomiaru wzroku firmy Carl Zeiss Vision GmbH
  1. edycja targów OPTA odbędzie się w dniach 13–15 marca 2026 roku.

Co powiedzieli wystawcy o targach?

AGLAJA, Alice Tobolková, dyrektor zarządzająca
Zauważyłam napływ nowych klientów oraz powrót tych, którzy od dłuższego czasu z nami nie współpracowali. Przyszli, zapoznali się z ofertą i złożyli zamówienia, co cieszy mnie najbardziej.

AMBG, Luboš Nerad, menedżer handlowy
Jesteśmy bardzo zadowoleni z frekwencji. Jako wieloletni partner targów uczestniczyliśmy we wszystkich dotychczasowych edycjach OPTA.

Carl Zeiss, Marek Svoják, dyrektor handlowy
Tegoroczna edycja pozytywnie mnie zaskoczyła pod względem frekwencji. Już w piątek od rana nasze stoisko było pełne, dzięki czemu mogliśmy natychmiast prezentować nowości klientom. Najważniejsze dla mnie jest to, że przez cały dzień mieliśmy możliwość rozmów z odwiedzającymi. Cieszy nas także wyróżnienie naszych produktów w konkursie TOP OPTA – zarówno nowego urządzenia VisuRef 600, jak i soczewek MyoCare, które w przystępnej cenie pomagają dzieciom korygować krótkowzroczność.

CLR OPTIK, Kateřina Kolomazníková, dyrektor zarządzająca
Z naszej perspektywy – pełna satysfakcja. Powiedziałabym nawet, że odwiedzających było więcej niż w ubiegłym roku. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zarówno nasze marki dziecięce, jak i okulary przeciwsłoneczne oraz sportowe. Dla nas kluczowe jest to, że optycy przyjechali.

DE RIGO, Jiří Mikulecký, Country Manager
Tegoroczną edycję oceniam pozytywnie – spełniła nasze oczekiwania jako wydarzenie branżowe, które umożliwia spotkania z partnerami. Udało się to w pełni, a dodatkowo nasze nowości spotkały się z bardzo dobrym odbiorem.

Finest Trade, Marie Lakatošová, marketing
Targi były dla nas sukcesem. Organizacja wydarzenia stała na wysokim poziomie, a współpraca z organizatorami przebiegała świetnie, więc jesteśmy naprawdę zadowoleni.

MI.OPTICS, Jiří Kaiser, dyrektor zarządzający
Jesteśmy zadowoleni. Frekwencja dopisała, a nasi przedstawiciele nawiązali interesujące kontakty i zawarli wartościowe umowy.

Mr. Gain, Pavel Halabica, dyrektor handlowy
Odwiedzamy targi w całej Europie – w Monachium, Mediolanie, Londynie – ale Brno to nasze miejsce. Lubimy spotykać się tu z klientami, mamy przestronne stoisko i tworzymy przyjazną atmosferę, dzięki czemu odwiedzający chętnie się u nas zatrzymują. Frekwencja była świetna – już w piątek gości było wielu, a w sobotę nie mieliśmy ani chwili wytchnienia. Uważam, że OPTA ma potencjał, by stać się kluczowym wydarzeniem branżowym w Europie Środkowej.

OKULA (OPTIPLAST EYEWEAR), Martin Šús, dyrektor handlowy
Z naszej perspektywy tegoroczna edycja znów okazała się sukcesem. Nasza prezentacja przypomniała klientom, że jesteśmy na rynku już od 130 lat, a stoisko zapewniło nam doskonałą widoczność. Frekwencja była bardzo dobra, prawdopodobnie najlepsza od lat. Wierzymy, że ten trend się utrzyma.

Opti-project, Stanislav Jahoda, dyrektor
Uważamy, że tegoroczne targi były lepsze niż poprzednia edycja. Mieliśmy bardzo dobre miejsce na hali, a atmosfera była znakomita. W porównaniu z zeszłym rokiem cieszy mnie szczególnie duża liczba odwiedzających ze Słowacji.

Optiland, Václav Chovanec, założyciel i dyrektor zarządzający
Bierzemy udział w targach OPTA od samego początku i chyba nie opuściliśmy ani jednej edycji. Tegoroczną odsłonę oceniam bardzo pozytywnie – organizacja i przygotowanie ze strony organizatorów znacznie się poprawiły, co podniosło poziom wydarzenia. Już teraz możemy powiedzieć, że była to jedna z najlepszych edycji w naszej historii, zarówno pod względem frekwencji, jak i liczby zawartych kontraktów.

RODENSTOCK, Miloslav Řezáč, dyrektor
Cieszymy się, że ponownie mogliśmy wziąć udział w OPTA. Jesteśmy zadowoleni, a nasza ekspozycja przyciągnęła wielu odwiedzających.

SAGITTA, Martin Říha, CEO
Targi, jak co roku, były dla nas bardzo udane – w zasadzie nie znamy nieudanej edycji. Zawsze jesteśmy zadowoleni. To doskonała okazja, by zaprosić klientów, oderwać ich od codziennego środowiska, zaoferować coś wyjątkowego i zacieśnić relacje. Poza tym możemy w krótkim czasie spotkać się z wieloma klientami w jednym miejscu.

Společenstvo českých optiků a optometristů, Václav Antonín, przewodniczący
Cieszę się, że po latach pandemii frekwencja na OPTA znów rośnie. Widzę wyraźny rozwój – wydarzenie przestaje być jedynie przestrzenią sprzedażową, a staje się miejscem spotkań, budowania relacji i kontaktów biznesowych. Atmosfera jest bardzo przyjemna, wręcz rodzinna, co sprzyja wymianie doświadczeń.

Optická unie Slovenska, Pavel Moravec, prezes
Tegoroczna OPTA bardzo mi się podobała. Po trudnych latach pandemii, które uderzyły w branżę targową, dostrzegam pozytywne zmiany i większą liczbę odwiedzających. Moim zdaniem każdy, kto poważnie podchodzi do swojej działalności, powinien tu być.

Podziel się z innymi